درمان و اصلاح الگوی راه رفتن با فیزیوتراپی

اصلاح راه رفتن
آنچه خواهید خواند

اصلاح راه رفتن چیست؟

حرکت لازمه تعامل انسان‌ها با دنیای اطراف بوده که در نتیجه اعمال دستورات و پیام‌های عصبی بر گروه‌های مختلف عضلات بدن ایجاد می‌شود. هر حرکت فیزیکی به دلیل پیشروی در محیط و ارتباط با مولفه‌های گوناگون، نوعی چالش برای مغز محسوب شده، که برای مدیریت بهینه آن، کاملا وابسته به اطلاعات حسی دریافتی از دنیای اطراف می‌باشد.

کلیه حرکات ارادی از جمله راه رفتن در نتیجه یک فرایند پیچیده بین مغز، نخاع، اعصاب محیطی، عضلات، استخوان‌ها و مفاصل می‌باشد. با این حال، توانایی فرد در نگهداری الگوی صحیح راه رفتن در برخی شرایط نظیر قطع عضو، همی‌پلژی، ام‌اس، پارکینسون، سال‌خوردگی، کمر دردهای پوسچرال، دردهای مزمن و … دچار اختلال می‌گردد.

اصلاح الگوی راه رفتن با فیزیوتراپی

ابتدا درمان‌گر با آنالیز راه رفتن بیمار از طریق مشاهده و ارزیابی گیت بیمار با گام و گیت نرمال و نیز در نظر گرفتن اختلالاتی که در اثر سن، سرعت، شیب‌ها، پله‌ها و … به وجود می‌آیند و اثرات غیر نرمال مانند ضعف، تشنج، تغییر شکل و درد که می‌توانند تا حد زیادی در عمل‌کرد نرمان موثر باشند، برنامه درمانی بیمار را تعیین می‌کنند.

لزوم آگاهی از دانش راه رفتن (گیت) می‌تواند به ارزیابی دقیق و بررسی سایر مشکلات بیمار از قبیل درگیری سیستم‌های عصبی و ماسکلواسکلتال کمک کند، که فیزیوتراپیست با داشتن چنین دانشی می‌تواند یکی از بهترین درمان‌گرها در این زمینه باشد. به هرحال اختلالات گام و گیت یا به وسیله فیزیوتراپیست و جراح و یا از طریق اعضای مصنوعی یا ارتوزیست بهبود یافته و ترمیم می‌شوند.

متخصص فیزیوتراپی با ارزیابی پارامترهای فضایی-زمانی گیت، اندازه‌گیری کینماتیک گام، آنالیز سه‌بعدی گام، بیومکانیک ایستادن، نیروی عکس‌العمل زمین در راه رفتن نرمال، اندازه‌گیری فشار کف‌پایی، گشتاور مفصل، عضلات، آنالیز راه رفتن نرمال و پاتولوژیک و سایر پارامترهای گیت، با دادن آموزش‌های صحیح، تمرینات ورزشی اصلاحی، ارایه الگوی صحیح راه رفتن در کنار درمان علت زمینه‌ای اختلال، به اصلاح نحوه راه رفتن و درمان آن کمک می‌کند. موضوع حرکت و راه رفتن بیماران برای فیزیوتراپیست و درمان‌گران بسیار با اهمیت تلقی می‌شود و بخش مهمی از درمان را برای بازگرداندن افراد مبتلا به جامعه در بر می‌گیرد. شناخت و ارزیابی حرکت به عنوان نقطه ابتدایی برای شروع درمان و توان‌بخشی از جایگاه مهمی برخوردار است.

حرکات اصلاحی و تمرین درمانی

حرکات اصلاحی و تمرین درمانی می‌تواند یکی از موثرترین بخش‌های بازتوانی از طریق فیزیوتراپی باشد. فیزیوتراپ برای هر شخص تمرینات خاصی را برای انجام دادن در خارج از کلینیک توصیه می‌کند. تمریناتی که توسط فیزیوتراپ توصیه می‌شوند، به یک یا چند دلیل زیر انجام می‌شوند:

  • تحرک مفاصل
  • بهبود قدرت عضلات و استحکام مفصل
  • بهبود تعادل و حرکت
  • بهبود عملکرد
 

مزیت تمرین درمانی و حرکات اصلاحی در برنامه بازتوانی این است که اغلب فرد می‌تواند خودش به تنهایی تمرینات را در منزل انجام دهد. این کار موجب پیشرفت اهداف فیزیوتراپی در بهبود جراحات فرد و جلوگیری از آسیب بافتی می‌شود. فیزیوتراپ در واقع مانند یک معلم عمل می‌کند که بیماران را راهنمایی می‌کند تا حرکات ورزشی را به طور صحیح انجام دهند و حتی پس از پایان دوره‌ی درمانی‌شان در کلینیک، آن‌ها را ادامه دهند. مهم است که قبل از شروع ورزش درمانی با فیزیوتراپ مشورت کنید. تخصص و اطلاعات فیزیوتراپ از بدن انسان به او این اجازه را می‌دهد که بتواند براساس جراحت فرد و توانایی‌های او یک برنامه ی درمانی مختص وی طراحی کند.

برخی از تکنیک‌های مهم در ورزش درمانی شامل موارد زیر است:

  • تمرینات مربوط به محدوده‌ی حرکتی
  • تمرینات تقویت کننده‌ی عضله
  • تمرینات هماهنگی و تعادلی
  • تمرین راه رفتن
  • تمرینات عمومی

فیزیوتراپی زانو

فیزیوتراپی شانه

فیزیوتراپی کمر

فیزیوتراپی گردن

فیزیوتراپی سکته مغزی

فیزیوتراپی گیلن باره

فیزیوتراپی ام اس

فیزیوتراپی دیسک کمر

فیزیوتراپی خار پاشنه

پیمایش به بالا